آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

یــادش بـخیــــــر « قـدیمـــــا »
آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

یــادش بـخیــــــر « قـدیمـــــا »

ژیان اسطوره ای

توضیح کلی : 


« ژیان » خاطره انگیزترین اتومبیل هر ایرانی

 

تصویر اصلی :

  

(تصویر شماره 1)

   

تصاویر بیشتر : 

  

(تصویر شماره 2)


 

(تصویر شماره 3)

  

 

(تصویر شماره 4)


 

(تصویر شماره 5)

 

 

(تصویر شماره 6)


 

(تصویر شماره 7)

 

 

توضیحات بیشتر : 

 

یک خودروی جمع و جور، ارزان و کم دردسر کە با تمام ضعف هایش، آن قدر دوست داشتنی بود کە کسی از داشتنش خاطره بدی یادش نمانده باشد. یک «ژیان» بود و کلی قابلیت منحصر بە فرد. از کوچک و کم جا بودنش گرفته تا کمک فنرهای عجیب و غریب و موتور دوسیلندره و سیستم خنک کننده و بخاری سرخودی کە هوای گرم موتور را می فرستاد داخل اتاق تا سرنشینانش را در روزهای سرد، گرم کند.

در روزهایی کە قیمت خودروها سر بە آسمان ساییده، رفته ایم سراغ خودرویی ارزان و بی دنگ و فنگ کە بخشی از خاطره مشترک بیشتر ایرانی هاست.

از همه جالب تر و خاطره انگیزتر، دنده اش بود کە بە جای بالا و پایین شدن، جلو و عقب می رفت. در یک مسیر افقی و وسط مسیر راهش را پیدا می کرد و دنده بە دنده می شد. دهه شصتی ها ژیان را با «قرقی» معروف سریال چاق و لاغر می شناسند. ژیانی کە بدون راننده حرکت و توقف می کرد و یک خودروی هوشمند بود. شاید اصلا بە خاطر همین ویژگی‌ها باشد کە یک ماشین نسبتا ضعیف، ارزان و کوچک، هنوز لبخند شیرینی روی لبان کسانی می نشاند کە یادی از ژیان کرده باشند.ژیان، روزگاری آن قدر بە زندگی مردم راه یافته بود کە برائش ضرب المثل ساختند و قانون نانوشته روابط باجناق ها را بە زبانی دیگر معرفی کردند:”ژیان، ماشین نمی شه. باجناق، فامیل”

ژیان از کجا آمد؟

کارخانه سیتروئن در فرانسه، جایی بود کە در سال ۱۹۶۷ برائ اولین بار، این خودرو را بە بازار عرضه کرد.خودرویی کە ما بە نام ژیان می‌شناسیم، نامش «Dyane» است. دایان را بر پایه شاسی و پیشرانه خودروی نسل قبلش یعنی «CV2» ساخته بودند. شاید بهتر آن‌که بگوییم او یک مدل تغییر چهره از نسل قبل است. دایان یا همان ژیان، حاصل تلاش شرکت سیتروئن برائ رقابت با غول رقیب هم‌وطنش یعنی کمپانی خودروسازی«رنو» بود. شرکتی کە رنو ۴(مدل قبلی رنو ۵) را تولید کرده بود و دایان قرار بود رقیب آن باشد.

دایان با موتورهای ۴۳۵ و ۶۰۲ سی‌سی دو سیلندر تخت هواخنک بە بازار آمد. خودرویی کە در نوع ۶۰۲ سی سی اش حدود ۳۵ اسب بخار نیرو تولید می کرد و جالب این کە با همین قدرت اندک سرعتش بە ۱۱۸ کیلومتر در ساعت هم می‌رسید.آن هم بە واسطه وزن بسیار کم خودرو.فقط ۵۷۰ کیلوگرم. مصرف دایان هم حیرت انگیز بود. تنها ۵ لیتر در هر۱۰۰ کیلومتر. باک دایان ظرفیت ۳۰ لیتر بنزین را داشت. جعبه‌دنده چهار حالته دایان با آن فرم خاص تعویض فشاری و ترمز دستی‌ کە چرخ‌های جلو را قفل می‌کرد هم از جمله ویژگی های جالب دایان بود.

سیستم تعلیق دایان، هنر سازندگانش را کامل می کرد.سیستمی کە هنوز هم یکی از عجایب مهندسی مکانیک بە شمار می رود.فنرهای مستقل برائ هر چرخ کە بە بازوهایی ضربدری متصل بودند، بهترین جاذب ضربه و دافع فشار کابین شدند. قابلیتی کە حتی شرکت عظیمی مثل مرسدس بنز را بە تکاپو انداخت. با دست‌کاری در یک شفت مرکزی، می‌شد ارتفاع خودرو را بە دلخواه کم و بسیار کرد. بە همه این ها اضافه کنید مرکز ثقل پایین دایان را کە سبب شده بود تا حتی در صورت چرخش‌های شدید، واژگونی یا همان چپ‌‌شدگی رخ ندهد.

دایانی کە ژیان شد

سال ۱۳۴۷ وقتی اولین محموله خودروهای دایان فرانسوی بە ایران رسید، ایرانی ها نام دایان فرانسوی را «ژیان» گذاشتند. لقبی کە معمولا و در حکایت های ایرانی ، لقب شیرها بود و بە معنای خشمگین و درنده. ژیان اما بر خلاف ظاهر ترسناکش قلبی مهربان داشت و همین دوست داشتنی ترش می کرد.

اما ژیان‌های ایرانی همه Dyane نبودند.ژیان هایی کە برائ مونتازبه ایران آمده بودند چند نوع بودند. نام اصلی مدل پیکاپ Méhari و مدل واگن در اصل سیتروئن Acadiane بود.

ژیان های ایرانی حتی کولر هم داشت.با سیستمی شبیه کولرهای آبی خانگی. پوشال‌هایی پشت داشبورد تعبیه شده بودند کە با ریختن آب یا قرار دادن گونی یخ با عبور جریان هوا، سبب وزیدن باد خنک ملایمی می‌شد.برای روزهای سرد سال هم ژیان یک همراه وفادار بود. بخاری داشت. یک بخاری کە البته گرمایش همان هوای گرم داخل موتور بود.ژیان ویژگی های منحصر بە فرد دیگری هم داشت. یک هندل در جلو ماشین کە در مواقعی کە استارت کار نمی کرد می شد با چرخاندن آن بە صورت دستی موتور ماشین را روشن کردارتفاع چراغهای جلو را تنظیم کرد.به همه این ها اضافه کنید سقف جمع شونده برزنتی و قابلیت درآوردن صندلی های ژیان و استفاده بە عنوان نیمکت در پیک نیک ها و سفرهای تفریحی.

با همه این ویژگی ها می شد حدس زد ژیان بە راحتی جایش را بە سرعت در میان ایرانی ها باز می کند.طوری کە تا سال ۱۳۵۹ کە تولید ژیان هم زمان با ماههای آغاز جنگ تحمیلی و بە سبب فشار اقتصادی ارز بری متوقف شد، حدود یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۵۸۳ دایان، ۲۵۳ هزار و ۳۹۳ آکادین و ۱۴۴ هزار و ۹۵۳ دستگاه مهاری ایران تولید و فروخته شد.
(منبع:باشگاه خبرنگاران)


لینک های مرتبط : 

_



کلمات کلیدی :  دانلود عکس انواع ژیان های قدیم با لینک مستقیم ،ماشین زیان، اتومبیل ژیان، ژیان قدیمی، جیان قدیمی ،ماشین های قدیمی دهه شصت، خط تولید ژیان، کارخانه ژیان، مونتاژ ماشین ژیان، ماشین های خاطره انگیز،ماشین ژیان، انواع ژیان، ژیان مدل 13...، Zhian, mashin zhian, otomobile zhian, zhian ghadimi, jian ghadimi, mashin jian, automobile jian, mashine ghadimi, mashine khatere angiz, Loss of vehicle, car, ferocious, fierce, old, old cum, old cars sixties, memorable cars, car fearsome, ferocious types, Jian model 13 ..., khate tolide zhian, karkhane jian

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد