آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

یــادش بـخیــــــر « قـدیمـــــا »
آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

آرشیو کاملی از خاطرات مشترک ایرانی ها

یــادش بـخیــــــر « قـدیمـــــا »

هفت سنگ

توضیح کلی : 


یادش بخیر قدیما، بعداز ظهرها توی کوچه جای سوزن انداختن نبود. همه بچه ها مشغول بازی بودن

یکی از بازی های پرهیجان اون وقتا هفت سنگ بود.

توپ نمدی سبز فسفریش رو که یادتون هست؟!


تصویر اصلی :

   

(تصویر شماره 1)

بازی هفت سنگ  

تصاویر بیشتر :


(تصویر شماره 2)


 

توضیحات بیشتر : 


هفت سنگ یک بازی بومی ایرانی است . همان طور که از اسمش پیداست با روی هم گذاشتن هفت تکه سنگ صاف از بزرگ به کوچک بازی شروع می‌شود. یک گروه محافظ آن و گروهی که صاحب توپ کوچک اما محکمی هستند، سعی در فروریختن ستون سنگی دارند. وقتی این اتفاق می‌افتد، محافظان توپ را می‌یابند و آن را مخفی می‌کنند و به دنبال برنده‌ها می‌دوند. از طرفی گروه مقابل سعی می‌کند هفت سنگ را دوباره بچیند و برنده بازی بشود.

البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که شبیه به هم هستند. در گذشته برای ساخت توپ از تکه‌های لاستیک یا پارچه استفاده می‌کردند و با نخ آنها را محکم می‌بستند. بازی هفت سنگ کمی شبیه ورزش بیسبال است.


امکانات لازم برای این بازی، هفت عدد سنگ صاف و تخت و یک توپ هفت‌سنگ (شبیه توپ تنیس) است. بازیکنان در قالب دو تیم پنج یا شش نفره تقسیم می‌شوند. وقتی که سنگ‌ها چیده می‌شوند یکی از گروه‌ها به عنوان پرتاب‌کننده بازی را شروع می‌کند. شروع بازی به این ترتیب است که باید از فاصله نسبتاً دور توپ را به طرف سنگ‌ها بیندازند. گروهی که توپ را پرتاب می‌کند باید سعی کند که کمترین مقدار سنگ را بیندازد چون در این صورت راحت‌تر می‌تواند بازی را تمام کند. وظیفه گروه دوم هم این است که نگذارد تیم پرتاب‌کننده سنگ‌های ریخته شده را دوباره روی هم بچیند و باید با توپ به آنها بزند. هر کدام از بازیکنان تیم مهاجم که توپ به او برخورد کند از جریان بازی کنار می‌رود. و به این ترتیب اگر هیچ کدام باقی نمانند بازی به نفع تیم مدافع و اگر سنگ‌ها روی هم چیده بشوند بازی به نفع تیم مهاجم تمام می‌شود.

(منبع:ویکی پدیا)


لینک های مرتبط : 

_



کلمات کلیدی :  عکس بازی نوستالژیک و قدیمی هفت سنگ بچه های دیروز، بازی ایرانی دهه ی شصت و هفتاد، بازی هف سنگ، بازیه هفتسنگ، بازی در کوچه بچه های دیروز، بازی های زمان قدیم، بازی گروهی هفت سنگ، تصاویر بازی هفت سنگ، آموزش و قوانین بازی هفت سنگ، aks bazi nostalgic va ghadimi haft sang bache haye dirooz, bazi iranidahe shast va haftad, bazi haf sang, baziyeh haftsang, bazi dar koocheh bache haye dirooz, bazi haye zaman ghadim, bazi goroohi haft sang, tasavir bazi haft sang, amoozesh va ghavanin va ghavaede bazi haft sang, Photo nostalgic old game seven stones kids yesterday, Iranian game during the sixties and seventies, playing seven stones, Hftsng game, children playing in the streets yesterday, old-time games, game seven stone seven-game images of rock, tutorials and Terms playing seven stones

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد